Prototype

Tegenwoordig dient alles vlug te gebeuren, daarom bieden wij vanaf heden de mogelijkheid om prototypes voor u te gieten in aluminium met een levertermijn van 10 à 15 dagen na ontvangst van de uitvoeringsplannen in CAD. De levertermijn varieert niet enkel afhankelijk van het gewicht en volume van het gietstuk maar ook van de gewenste graad van afwerking.

De afmetingen van deze prototypes zijn reeds mogelijk vanaf enkele centimeter tot stukken met afmetingen van 4 * 2 * 1 meter.

Voor de uitvoering doen wij beroep op een onderneming die gespecialiseerd is in "3D printing". Deze nieuwe techniek baseert zich op stereolithografie, waarbij het mogelijk is om complexe mallen te maken, inclusief de nodige kerndozen en gietsysteem. Dit wordt gemaakt op basis van fijn zand dat gefixeerd wordt met behulp van een milieuvriendelijke hars. De opbouw van de mal gebeurt laag per laag aan de hand van een soort printkop, te vergelijken met de printkop van een inkjet-printer, maar waarvan de afmetingen veel groter zijn.

De mallen die via dit proces worden gemaakt, kunnen onmiddellijk gebruikt worden om te gieten, zonder dat we de gebruikelijke weg moeten bewandelen (modellen, productie mal met behulp van model, gieten)

Diezelfde techniek is eveneens toepasbaar voor het produceren van kleine en middelgrote series met een complexe structuur of voor productie van éénmalige, zeer complexe stukken (onvindbare vervangstukken bijvoorbeeld)

Dit proces is voorbestemd voor de productie van prototypes, omdat het niet meer nodig is om dure mallen en bijhorende kerndozen te maken met de conventionele technieken. Tot op heden was het omslachtig om aanpassingen aan een prototype door te voeren, nl aanpassing of productie van een nieuwe mal en/of kerndoos. Het was niet alleen duur maar ook tijdrovend. Met het 3D-proces kunnen alle aanpassingen in een vingerknip gebeuren. Het plan wordt aangepast en onmiddellijk kan een nieuwe mal worden geproduceerd.

Nog een bijkomend voordeel van dit proces, is de grote vrijheid wat betreft de vorm. Met de klassieke techniek was men soms noodzakelijk om een stuk uit verschillende onderdelen te gieten en dan achteraf samen te voegen tot één geheel. Met de nieuwe 3D-techniek is het mogelijk om heel complexe stukken in één keer te maken, zelfs indien er rekening moet gehouden worden met tal van tegen-lossingen. Deze methode heeft een positieve invloed op de nauwkeurigheid van het gietstuk en herleid het nabewerken (ontbramen) tot een absoluut minimum, gezien er geen gietnaden meer zijn van de kerndozen. Samengevat kunnen we stellen : gevoelige verbetering van de kwaliteit, reductie van de kosten en korte leveringstermijnen.

Heel wat firma's maken reeds gebruik van deze techniek : Porsche, Mercedes, Airbus, Liebherr, MAN, Volkswagen, PSA Peugeot Citroën, Voith, BMW Group, Hans Grohe, EADS, ....